Nape spotrim kena pakai spacer

Rss     Subscribe     Share     Tweet    


0 Points

avatar

tOiNk

Very Cronic

Posts: 3,683

Lead

Aug 21 09 3:42 PM

Tags : :

Salam suma...
nak tnya sket psal offset & spacer sebab msih kompius wlaupun aku dah pkai sportrim pun:-

1) ada member bgtau aku makin kecik offset mkananya makin terkeawakarlah rim dari body keta...betul ker fakata nih?

2) aku dipahamkan kaawak rim touch brake means kena pakai spacer. ada sesapa leh bg gambaran macamana spacer tu berfungsi

LiZaRd-ShArP sHoOtEr

Quote    Reply   
avatar

nonezero

Critical & Cronic

Posts: 14,238

#3 [url]

Aug 22 09 12:03 AM

Re: Nape spotrim kena pakai spacer

pAiSe79 wrote:
Salam suma...
nak tnya sket psal offset & spacer sebab msih kompius wlaupun aku dah pkai sportrim pun:-

1) ada member bgtau aku makin kecik offset mkananya makin terkeawakarlah rim dari body keta...betul ker fakata nih?

yaa betulll.... offset tuh patutanya ade tulis kat spot rim tuh...

2) aku dipahamkan kaawak rim touch brake means kena pakai spacer. ada sesapa leh bg gambaran macamana spacer tu berfungsi

kalau kena pada brake kena pakai spacer ler, sb nak jarakkan rim dari brake tuh, senang kate nak bagi rim tuh terkeawakar sket sb nak elakkan rim kena pada brake ataupun care senang lagik, tukor spot rim yang offset lagik kecik, jarak terkeawako laa...



aku xpandai sangat tapi ape yang aku paham cam tuh ler.... maybe matdjal leh explain nih... pomen terer sket....

Quote    Reply   

#6 [url]

Aug 22 09 8:15 PM

Rim Spacer tu lapik antara rim dengan disk/drum brake la. Ada jugak spacer guna untuk convert 5 skru jadi 4 skru atau sebaliknya. Ada jugak spacer yang digunakan untuk tambah ketebalan center rim supaya tayar nampak lagi terkeawakar.

Kalau ikut skru stended bleh masuk spacer nipis tu sekeping je, tebal spacer stended tu lebih kurang 5 - 6.5 mm je. Biasa kalo caliper brake stended semua rim bleh lepas, tak perawak pakai spacer lagi.

Kalo pakai brake 4 pot tu yang nak kene tengok duawak. Kalo offset besar kene la pakai spacer untuk tambah tebal supaya rim tak bergesel ngan caliper.

Mcm aku punya BawakeBird pun pakai rim cap ayam offset dia besar, bila pasang terkene kat caliper 4 pot. Jadi kene la aku pakai spacer sampai 3 keping.

Tapi perawak diingat, kalo spacer tebal sangat macam bawakebird aku tu maka skru tayar pun kene la tukar yang lagi panjang...

Quote    Reply   
avatar

nonezero

Critical & Cronic

Posts: 14,238

#7 [url]

Aug 24 09 12:11 AM

kalau xperawak xpayah kot pakai spacer... pakai jek standet... aku nye n16 pakai 4 pot kena pakai spacer gak sb spot rim terkene caliper.. blakang 2 pot xkene, so xpayah pakai laa... depan nampak terkeawakar sket sb pakai spacer...

Quote    Reply   
avatar

tOiNk

Very Cronic

Posts: 3,683

#8 [url]

Aug 24 09 8:45 AM

"Tapi perawak diingat, kalo spacer tebal sangat macam bawakebird aku tu maka skru tayar pun kene la tukar yang lagi panjang..."

owh...makananya skru tu memang leh tukar la yer. kena g kedai eksesori atau kedai tayar pun leh buat?

LiZaRd-ShArP sHoOtEr

Quote    Reply   
avatar

9224253

Insane !!!

Posts: 25,003

#9 [url]

Aug 24 09 9:25 AM

Re: Nape spotrim kena pakai spacer

linak ni sesuai.. htetap://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp cuba main2 ngan offset & semak jawapan pada clearance fender & wheelwell.. nnti ko lihat perbezaannye..

offset semakin besar > tmpat ikat rim semakin terkeawakar > kalo pasang, tayar akan masuk kedalam & rapat ke absorber > kena pakai spacer

offset semakin kecil > tmpat ikat rim semakin kedalam > kalo pasang, tayar akan terkeawakar & sangkut fender

Quote    Reply   
avatar

max77

Very Cronic

Posts: 4,074

#11 [url]

Aug 24 09 11:09 AM

yang mana pakai rim blinak..blinak pakai la spacer baru nmpak terkuar sikit pastu kasi loward ngam2 jek atas maguard... fuh melelehh.....

Quote    Reply   

#12 [url]

Aug 24 09 5:45 PM

pAiSe79 wrote:
"Tapi perawak diingat, kalo spacer tebal sangat macam bawakebird aku tu maka skru tayar pun kene la tukar yang lagi panjang..."

owh...makananya skru tu memang leh tukar la yer. kena g kedai eksesori atau kedai tayar pun leh buat?


Skru tu kalo nak murah beli kat kedai spare part je. Kalo kedai tayar pun dia ambik dr kedai spare part pastu dia up harga. Kedai spare part punya harga baru RM5 je sebatang, kedai tayar dia sendiri cakap ambik kat kedai spare part, harga pulak lebih kurang RM10 sebatang.

Ketuk je skru tu dah keawakar, tapi kalo dah welding kene la grind sikit. Nak pasang ikat je dengan nut tayar tu masuk la dia.

Quote    Reply   
avatar

pk

Addicted

Posts: 1,322

#13 [url]

Aug 24 09 6:43 PM

aku penah kena kapak rm15 sebatang skru...hampeh tul!!! nasib aku tukar sebatang je kat kedai tu pn sebab 2 skru dah robos......
aku p beli spare part sebatang rm4 je..
bayangkan la kalau tukar kat kedai...
satu tayar 4 skru
4 tayar 16 skru
16 skru X kan dengan rm15
jadi berapa? RM240!!gila...
aku tukar sendiri je skru tu...modal baru rm64...bukan susah pn....

Quote    Reply   

#14 [url]

Aug 25 09 10:59 PM

pk wrote:
aku penah kena kapak rm15 sebatang skru...hampeh tul!!! nasib aku tukar sebatang je kat kedai tu pn sebab 2 skru dah robos......
aku p beli spare part sebatang rm4 je..
bayangkan la kalau tukar kat kedai...
satu tayar 4 skru
4 tayar 16 skru
16 skru X kan dengan rm15
jadi berapa? RM240!!gila...
aku tukar sendiri je skru tu...modal baru rm64...bukan susah pn....

Ha x3... kene dah. Nasib aku tanya duawak sblm beli, kalo tak terkene jugak aku. Mujur la apek kedai tayar tu sendiri yang cakap... :mrgreen:

Quote    Reply   
Add Reply

Quick Reply

bbcode help